Show simple item record

dc.contributor.advisorEspinoza Salcedo, Maria Victoria
dc.contributor.authorCarrasco Pinedo, Wilton Trinidad.
dc.creatorCarrasco Pinedo, Wilton Trinidad.
dc.date.accessioned2024-07-03T22:38:49Z
dc.date.available2024-07-03T22:38:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12759/32533
dc.description.abstractDeterminaro la eficacia de la intervencióni educativa en el conocimiento sobrei salud bucal en estudiantesi de la I.E. 00718 Andrési Avelinoi Cáceres. Materiales y métodos: El estudioi fue experimentali y longitudinal. Se evaluaron a 135 estudiantes de 1° a 5° grado del nivel secundario de la I.E. 00718 Andrés Avelino Cáceres - Alto Lahuarpia según los criterios de selección. Se empleó un instrumento validado, posteriormente se aplicó una prueba piloto obteniéndose el coeficientei Alfa dei Cronbach de 0.8320.Se realizó el cuestionario antes y depues de la intervención educativa, se utilizó la prueba no paramétrica de T-Wilcoxon para determinar su eficacia. Resultados: En el pretest el promedio del conocimiento de los escolares fue de 6.13 puntosi, y después de la intervencióni educativa el promedioi se elevó ai 16.21, a la Prueba de Wilcoxon el valor fue de p<0.01 Se observó que antes de la intervención educativa solo el 13.56% de los estudiantes tuvo un nivel de conocimiento suficiente e inmediatamente después de la intervención este se incrementó a 41.24 %. En el post test se redujo a un 24.29% el conocimientoi deficiente. Conclusión: La intervención ieducativa fue eficaz en el niveli de conocimientoi de salud bucal en iescolares de 1° a 5° de secundaria de la I.E. 00718 Andrés Avelino Cáceres - Alto Lahuarpies_PE
dc.description.abstractDeterminei the effectiveness of thei educational intervention in knowledgei about oral health in I.E. students. 00718 Andrés Avelino Cáceres. Materials and methods: The study was experimental and longitudinal. 135 students from 1st to 5th grade at the secondary level of the I.E. were evaluated. 00718 Andrés Avelino Cáceres - Alto Lahuarpia according to the selection criteria. A validated instrument was used, subsequently a pilot test was applied, obtaining the Cronbach's Alpha coefficient of 0.8320.The questionnaire was carried out before and after the educational intervention, the non-parametric T-Wilcoxon test was used to determine its effectiveness. Results: In the pretest, the average knowledge of the students was 6.13 points, and after the educational intervention the average rose to 16.21, the Wilcoxon Test had a value of p<0.01. It was observed that before the educational intervention only 13.56% of the students had a sufficient level of knowledge and immediately after the intervention this increased to 41.24% and 75.71% of the students were deficient and in the post-test it was reduced to 24.29%. Conclusion: Thei educational interventioni was effectivei in the level of oral health knowledgei in students from 1st to 5th grade of secondary school in the I.E. 00718 Andrés Avelino Cáceres - Alto Lahuarpia.es_PE
dc.description.uriTesises_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Privada Antenor Orregoes_PE
dc.relation.ispartofseriesT_ESTO_1144
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/es_PE
dc.subjectConocimientoes_PE
dc.subjectIntervención Educativaes_PE
dc.titleIntervención educativa en el nivel de conocimiento de salud bucal en los alumnos de la I.iE. 00718 Andrés Avelino Cáceres - Alto Lahuarpiaes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Privada Antenor Orrego. Facultad de Medicina Humanaes_PE
thesis.degree.nameCirujano Dentistaes_PE
thesis.degree.disciplineEstomatologíaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.14es_PE
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9408-4396es_PE
renati.author.dni72002277
renati.advisor.dni21547681
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.discipline911016es_PE
renati.jurorUlloa Cueva, Teresa Verónica
renati.jurorMuñoz Reyes, Miriam Rosmery
renati.jurorGanoza Larrea, Luis Jason
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess